Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

Tytuł Projektu: „Budowa drogi dla rowerów z Gminy i Miasta Witkowo do miasta Gniezno – etap I (odcinek Wiekowo – Strzyżewo Witkowskie)”

Nr Projektu: FEWP.03.02-IZ.00-0015/24

 

Nazwa Programu: Program Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 03 „Fundusze europejskie dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Wielkopolsce”, Działanie 03.02 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT”

Opis Projektu: Projekt obejmuje budowę trasy rowerowej Wiekowo – Strzyżewo Witkowskie wzdłuż drogi powiatowej 2161P oraz wzdłuż Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej, przebiegającej w obszarze pasa drogowego wyżej wymienionej drogi powiatowej, na działce PKP nr 261 – obszar kolejowy oraz po terenach prywatnych. Na początkowym odcinku droga rowerowa połączy się z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym z kostki betonowej w Strzyżewie Witkowskim, na skrzyżowaniu z drogą gminną 290015P. Poprzez przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów przeprowadzona zostanie na drugą stronę drogi powiatowej nr 2161P. Na dalszym odcinku do końca inwestycji przebiegać będzie wzdłuż torów kolei wąskotorowej w odległości min. 1,70 m od osi kolei. Droga rowerowa na granicy powiatu gnieźnieńskiego połączy się z drogą rowerową z betonu asfaltowego w kierunku Powidza. W ramach zadania przewidziano także budowę wiaty rowerowej ze stacją samoobsługową naprawy rowerów oraz doświetlenie przejścia dla pieszych. Wiata rowerowa zostanie zlokalizowana w strategicznym punkcie trasy rowerowej, zapewniając wygodne miejsce do parkowania rowerów. Będzie wyposażona w stację samoobsługową naprawy rowerów, która umożliwi rowerzystom dokonanie podstawowych napraw i konserwacji swoich pojazdów.

Działania informacyjno-promocyjne zaplanowane w ramach Projektu obejmą:

- zakup i montaż 2 tablic informacyjno-pamiątkowych,

- przygotowanie 2 500 szt. ulotek informacyjnych wraz z mapą sieci transportowej gminy Witkowo z zaznaczeniem dostępnych ścieżek rowerowych mających na celu upowszechnianie korzystania ze zbiorowego transportu publicznego oraz transportu rowerowego.

Odbiorcy Projektu: Bezpośrednim Beneficjentem Projektu jest Gmina i Miasto Witkowo, ostatecznymi beneficjentami są mieszkańcy powiatu gnieźnieńskiego.

 

Cel Projektu: Głównym celem Projektu jest stworzenie zrównoważonego systemu transportowego i zwiększenie roli niskoemisyjnego transportu w komunikacji na terenie gminy Witkowo poprzez realizację inwestycji obejmującej budowę drogi dla rowerów.

Szczegółowym celem Projektu jest wykorzystanie szans, które daje ruch rowerowy, jako tradycyjny, bezpieczny i tani sposób przemieszczania się lokalnej społeczności. Projekt bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej gminy Witkowo. Budowa drogi dla rowerów ma przede wszystkim wypłynąć na ograniczenie uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych. Budowa wygodnej i bezpiecznej drogi dla rowerów wpłynie między innymi na zwiększenie znaczenia komunikacji rowerowej w codziennym życiu mieszkańców gminy Witkowo, co przełoży się w wydatny sposób na zmniejszenie emisji CO2.

Projekt pobudzi mieszkańców do wspólnego i aktywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu, co będzie miało istotne znaczenie w kształtowaniu proekologicznych postaw i nawyków mieszkańców gminy. Budowa drogi dla rowerów oraz wpływ na zwiększenie znaczenia komunikacji rowerowej poprawią walory turystyczne i krajobrazowe.

Celem Projektu jest także zwiększenie poziomu integracji różnych form transportu. Przeprowadzona inwestycja pozwoli na integrację różnego rodzaju form transportu, co usprawni komunikację w regionie i skróci czas dojazdu do pracy, szkół i placówek usługowych w tym obszarze. Dzięki realizacji Projektu rowerzysta korzystający z nowowybudowanej drogi dla rowerów będzie mógł dotrzeć np. do miejsc, w których będzie miał możliwość pozostawić rower na parkingu „B&R” (zlokalizowanym w Witkowie) i udać się w dalszą podróż. Dzięki połączeniu wybudowanego odcinka z istniejącą już trasą rowerową ze Strzyżewa Witkowskiego do Witkowa mieszkańcy będą mogli wykorzystywać rower jako podstawowy środek transportu podczas codziennego dojazdu do pracy.

 

Planowane efekty rzeczowe (produkty) uzyskane w wyniku realizacji Projektu:

- Wspierana infrastruktura rowerowa - 2,990 km,

- Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną – 1 szt.

 

Planowane rezultaty realizacji Projektu:

- Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej - 14 600,00 użytkowników/rok,

- Szacowana emisja gazów cieplarnianych - 20 758,34 tony równoważnika CO2/rok.

 

Wartość Projektu:

- Całkowity koszt Projektu: 6 470 703,42 zł,

- Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 3 635 492,15 zł.

Okres realizacji: 2025-2026.

FunduszeUE #FunduszeEuropejskie