Burmistrz Gminy i Miasta Witkowo informuje mieszkańców gminy o możliwości skorzystania z dofinansowania kosztów wymiany starych pieców opalanych węglem na proekologiczne systemy ogrzewania (kotły gazowe, olejowe, gazowo-olejowe, elektryczne, kotły na biomasę, kotły na paliwo stałe) oraz kosztów zakupu i montażu urządzeń wykorzystujące odnawialne źródła energii (pompy ciepła, kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, przydomowe turbiny wiatrowe).

Przyjęta przez Radę Miejską w Witkowie uchwała Nr II/13/2018 z dnia 12 grudnia 2018 roku w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy i Miasta Witkowo na dofinansowanie kosztów wymiany systemów ogrzewania na proekologiczne urządzenia grzewcze oraz kosztów wyposażenia budynku lub nieruchomości w urządzenia wykorzystujące odnawialne źródła energii, zmieniona uchwałą Nr XXXII/259/2021 Rady Miejskiej w Witkowie z dnia 25 listopada 2021 r., ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego pochodzących z pieców i kotłowni węglowych.

Dotacje na wymianę starych pieców i zakup urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii

Program jest skierowany do wszystkich mieszkańców gminy. Warunkiem niezbędnym do uzyskania dotacji na zakup nowego pieca jest trwała likwidacja w budynku wszystkich dotychczasowych pieców lub kotłów węglowych.

W przypadku kotłów na paliwo stałe, w tym na biomasę, możliwe do montażu są tylko takie kotły, które umożliwiają wyłącznie automatyczne podawanie paliwa, bez rusztu awaryjnego oraz elementów umożliwiających jego zamontowanie, spełniające wymagania klasy 5 lub wyższej według normy PN EN 303-5:2012 "Kotły grzewcze - Część 5. Kotły grzewcze na paliwa stałe z ręcznym i automatycznym zasypem paliwa o mocy nominalnej do 500 kW - Terminologia, wymagania, badania i oznakowanie".

Uzyskaną dotację w wysokości 50 % kosztów realizacji zadania, jednak nie więcej niż 3.000 zł, w przypadku budynku jednorodzinnego i nie więcej niż 6.000 zł, w przypadku budynku wielorodzinnego, będzie można przeznaczyć na zakup i montaż nowego pieca lub urządzenia wykorzystującego odnawialne źródła energii.

Informacje o zasadach udzielania dotacji, wnioski o dofinansowanie oraz wzór rozliczenia dotacji znajdują się na stronie internetowej Urzędu w zakładce: Ochrona środowiska. Wszystkie dokumenty niezbędne o udzielenie dotacji dostępne są w Urzędzie Gminy i Miasta Witkowo, w Biurze Informacji na parterze.

 

Wnioski można składać do 31 października każdego roku w Urzędzie Gminy i Miasta w Witkowie, ul. Gnieźnieńska 1, pok. Nr 21, w godzinach pracy Urzędu.

Kompletne i prawidłowo wypełnione wnioski będą rozpatrywane według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel w budżecie gminy Witkowo.

Ogólne zasady udzielania dotacji i kolejność działań:

1) Złożenie wniosku o udzielenie dotacji wraz z wymaganymi załącznikami (wzór wniosku dostępny w Urzędzie Gminy i Miasta Witkowo lub na stronie internetowej Urzędu).

 

Wniosek o udzielenie dotacji należy złożyć przed wymianą starego pieca lub przed montażem urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii.

Warunkiem do uzyskania dotacji na zmianę systemu ogrzewania jest trwała likwidacja dotychczasowego źródła ogrzewania niespełniającego wymagań jakościowych.

Dotacja udzielana jest na jedno urządzenie, jeden raz na dany budynek lub lokal. W przypadku posiadania przez jednego właściciela kilku budynków lub lokali mieszkalnych, Wnioskodawca może skorzystać z dotacji jeden raz na trzy lata.

Przedsięwzięcie realizowane w ramach powyższej uchwały może być dofinansowane z innych środków publicznych, pod warunkiem, że łączna kwota dofinansowania na przedsięwzięcie nie może przekroczyć 100 % kosztów przedsięwzięcia związanego z zakupem i montażem urządzenia proekologicznego.

W przypadku, gdy inwestycja wykorzystywana będzie w działalności gospodarczej, rolnictwie lub rybołówstwie, udzielanie dotacji uwzględniać będzie pomoc de minimis.

Dotacji nie podlega:

- koszt zakupu przenośnego urządzenia,

- koszt demontażu dotychczasowego urządzenia,

- modernizacja istniejącego ogrzewania, w tym ogrzewania proekologicznego,

- koszt wykonania prac projektowych, podłączenia do zewnętrznej sieci gazowej lub elektrycznej, uzgodnień, pozwoleń, odbiorów kominiarskich i energetycznych, montażu innych urządzeń grzewczych, zakupu pojedynczego i dodatkowego wyposażenia, zakupu i montażu instalacji wewnętrznej, koszty eksploatacji urządzenia,

- koszty robocizny wykonane we własnym zakresie.

Wysokość dotacji:

- 50 % kosztów realizacji zadania, jednak nie więcej niż 3.000 zł, w przypadku budynku jednorodzinnego i nie więcej niż 6.000 zł, w przypadku budynku wielorodzinnego.

2) Weryfikacja formalna wniosków i wizja w budynku, lokalu lub nieruchomości przed rozpoczęciem inwestycji.

3) Podpisanie umowy z Gminą.

Udzielona dotacja nie może być przeznaczona na finansowanie wydatków poniesionych przed datą podpisania umowy o udzielenie dotacji. Przy dofinansowaniu przedsięwzięcia będą brane pod uwagę wyłącznie koszty zakupu nowego urządzenia poniesione po podpisaniu umowy o udzielenie dotacji.

 

4) Zakup pieca lub urządzenia wykorzystującego odnawialne źródła energii i ich montaż.

5) Rozliczenie dotacji i złożenie wymaganych załączników, m. in:

- kserokopii imiennego dowodu zakupu i montażu proekologicznego urządzenia (oryginał do wglądu),

- dokumentu potwierdzającego demontaż i przekazanie starego źródła ciepła do likwidacji wystawiony przez uprawnionego przedsiębiorcę lub oświadczenie Wnioskodawcy w tym zakresie,

- potwierdzenie o spełnieniu zgodności urządzenia z normami, a dodatkowo, w przypadku zakupu urządzenia grzewczego na paliwo stałe, w tym na biomasę - świadectwo zgodności z normą PNEN 303-5:2012 (wymogi Klasy 5),

- opinii kominiarskiej potwierdzającej prawidłowość podłączenia urządzenia do przewodu kominowego, jeżeli jest wymagana,

- w przypadku montażu kotła gazowego lub gazowo-olejowego, protokołu próby szczelności instalacji gazowej po wymianie źródła ciepła oraz dokument potwierdzający warunki podłączenia do sieci gazowej,

- w przypadku montażu ogrzewania elektrycznego, warunki przyłączenia lub umowę kompleksową dostarczenia energii,

- w przypadku montażu mikroinstalacji, gdy przepisy prawa wymagają przyłączenia takich urządzeń do wewnętrznej instalacji elektrycznej - pisemnego potwierdzenia otrzymania przez Wnioskodawcę zgłoszenia przyłączenia od przedsiębiorstwa energetycznego,

- dokument wystawiony przez podmiot udzielający dofinansowania lub oświadczenie Wnioskodawcy o dofinansowaniu do urządzenia proekologicznego z innych środków publicznych, ze wskazaniem źródła i wysokości dofinansowania.

6) Wizja budynku, lokalu lub nieruchomości, w którym zamontowano nowe urządzenie celem sprawdzenia, czy inwestycja zrealizowana została zgodnie z podjętą uchwałą i umową o udzielenie dotacji.

7) Wypłata dotacji na konto bankowe Wnioskodawcy.

Szczegółowe informacje o dotacji można uzyskać w Urzędzie Gminy i Miasta Witkowo w Biurze Informacji na parterze, nr tel. (61) 477 81 94

Do pobrania:

W dniu 18 grudnia 2017 r. Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął tzw. „uchwały antysmogowe”. Dla gminy Witkowo obowiązuje uchwała Nr XXXIX/941/17 w sprawie wprowadzenia, na obszarze województwa wielkopolskiego (bez Miasta Poznania i Miasta Kalisza), ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

„Uchwały antysmogowe”

Uchwała wprowadziła od 1 maja 2018 r. zakaz stosowania najgorszej jakości paliw stałych np. bardzo drobnego miału lub węgla brunatnego czy flotokoncentratu. Ponadto, wprowadzono ograniczenia dla kotłów oraz tzw. miejscowych ogrzewaczy np. kominków i pieców. Wszystkie nowe kotły po 1 maja 2018 r. muszą zapewnić możliwość wyłącznie automatycznego podawania paliwa, wysoką efektywność energetyczną oraz dotrzymanie norm emisyjnych. Nie mogą również posiadać rusztu awaryjnego oraz możliwości jego zamontowania.

Zgodnie z zapisami uchwały kotły zainstalowane przed wejściem w życie uchwały antysmogowej i nie spełniające jej wymagań będą musiały być wymienione w 2 etapach:

1) do 1 stycznia 2024 r. – w przypadku kotłów bezklasowych,

2) do 1 stycznia 2028 r. – w przypadku kotłów spełniających wymagania dla klasy 3 lub 4 według normy PN-EN 303-5:2012.

Kotły tzw. 5 klasy, zainstalowane przed wejściem w życie uchwały, mogą być użytkowane bezterminowo. Ponadto miejscowe ogrzewacze pomieszczeń (piece, kominki, kozy) zainstalowane przed wejściem w życie uchwały antysmogowej i nie spełniające ich wymagań muszą być wymienione do 1 stycznia 2026 r.

W instalacjach grzewczych zakazuje się stosowania następujących paliw:

1) węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z jego wykorzystaniem,

2) mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem,

3) paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu poniżej 3 mm wynosi więcej niż 15 %,

4) węgla kamiennego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla, nie spełniających któregokolwiek z poniższych parametrów jakościowych:

  1. wartość opałowa co najmniej 23 MJ/kg,
  2. zawartość popiołu nie więcej niż 10%,
  3. zawartość siarki nie więcej niż 0,8 %;

5) biomasy stałej, której wilgotność w stanie roboczym przekracza 20%.

Jednocześnie informuję, że przewidziane są kontrole stosowania zapisów w/w uchwały, które mogą być przeprowadzane przez organy ochrony środowiska, powiatową inspekcję nadzoru budowlanego, Policję i Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Podczas kontroli należy przedstawić m.in.: dokumentację techniczną posiadanego kotła oraz informację dotyczącą pochodzenia zakupionego opału, jego wartości opałowej, zawartości popiołu i siarki. Wszystkich dokumentów należy domagać się od sprzedawców kotłów i opału.

Wszelkie informacje w powyższym temacie dostępne są na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu: www.umww.pl (Kampania informacyjna: Jakość powietrza to jakość życia).

W związku z trwającym sezonem grzewczym przypominamy mieszkańcom Gminy i Miasta Witkowo o obowiązującym zakazie spalania odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych i innych odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych.

Podczas spalania śmieci (butelek i opakowań z tworzyw sztucznych, laminatów, butów, worków, folii, kolorowych gazet, zużytych opon) z kominów wydobywają się toksyczne związki chemiczne takie jak: dioksyny, furany, chlorowodór, cyjanowodór, fenole, benzen, formaldehyd oraz metale ciężkie, które nieodwracalnie niszczą nasze zdrowie. Substancje te zanieczyszczają środowisko naturalne i są przyczyną występowania alergii, chorób krążenia, uszkadzają płód i strukturę kodu genetycznego, obniżają naszą odporność, mogą również generować choroby nowotworowe.

Zakaz spalania śmieci w kotłowniach domowych

Spalanie odpadów w piecach powoduje osadzanie się tzw. „mokrej sadzy” w przewodach kominowych, a to może prowadzić do zapalenia się instalacji grzewczej, popękania komina, zaczadzenia, a w najgorszym przypadku do pożaru budynku.

Chorobotwórcze substancje przenoszą się w powietrzu do otoczenia, osiadają na roślinach i przedmiotach, a następnie przez opady atmosferyczne są zmywane do ziemi, wód gruntowych i cieków wodnych. Następnie wraz z pożywieniem (np. uprawianymi warzywami, owocami, zbożami) i wdychanym powietrzem, związki te dostają się do naszego organizmu.

Za „pozorne oszczędności” podczas spalania odpadów płaci się własnym zdrowiem i zdrowiem swoich najbliższych oraz naraża swój dom na poważne niebezpieczeństwo.

Aby zapobiec temu niekorzystnemu zjawisku należy przede wszystkim segregować śmieci i pozbywać się ich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz rygorystycznie przestrzegać ustawowego zakazu spalania odpadów w piecach.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 roku poz. 992) zakazuje spalania odpadów poza spalarnią odpadów, zgodnie z art. 191 tej ustawy, „kto wbrew zakazowi termicznie przekształca odpady poza spalarnią lub współspalarnią odpadów podlega karze przewidzianej w w/w ustawie”.

Miejmy na uwadze zdrowie swoje i innych ludzi. Dbajmy o środowisko!

Odpadów z tworzyw sztucznych nie należy spalać w domowych piecach czy kotłowniach, ponieważ w panujących tam warunkach rozkład termicznych spalanie tworzyw przebiega w zbyt niskiej temperaturze (180-500°C) i przy zbyt małym dostępie tlenu, w wyniku czego w obecności odpadów organicznych powstają szkodliwe dla zdrowia substancje, w tym rakotwórcze oraz zwiększa się emisja pyłów.

Odpady tworzyw sztucznych to cenny surowiec wtórny do recyklingu, z którego można wytworzyć nowe produkty (opakowania, meble ogrodowe, doniczki, słupki parkingowe itp.). Poprzez spalanie odpadów plastikowych w piecach domowych pozbawiamy się tych wartościowych surowców i zanieczyszczamy środowisko, w którym żyjemy.

Drugie życie tworzyw sztucznych ? wyroby z recyklingu

Czystsze Powietrze

Czy wiesz, że:

  •  Opublikowany w maju 2016 roku raport WHO wskazuje, że 33 z 50 miast Unii Europejskiej o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu położone jest na terenie naszego kraju. Niechlubne pierwsze miejsce zajął Żywiec, tuż za nim uplasowała się Pszczyna a w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Rybnik (4 miejsce), Wodzisław Śląski (5), Opoczno (6), Sucha Beskidzka (7) i Godów (8). Mieszkańcy polskich miast i gmin mogą na bieżąco zapoznać się ze stanem powietrza monitorowanym w najbliższej stacji pomiarowej. Informacje te są zamieszczone na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska: http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/home
  •  Z raportu GUS ?Ochrona Środowiska w Polsce 2015? wynika m.in., że ze spalania w gospodarstwach domowych wytwarzane jest prawie czterokrotnie więcej pyłów niż łącznie emituje sektor produkcji i transformacji energii. Do takiego stanu rzeczy przyczynia się nie tylko palenie paliwem niskiej jakości, ale także spalanie odpadów w piecach, kominkach czy na wolnym powietrzu - zjawisko to jest w Polsce niestety nadal powszechne.
  •  Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) długotrwałe narażenie na działanie pyłu zawieszonego PM 2,5 (jest to pył o średnicy nie większej niż 2,5 mikrometrów, tj. 20-35 razy mniejszej niż wynosi średnica ludzkiego włosa) skutkuje skróceniem średniej długości życia, a krótkotrwała ekspozycja na wysokie stężenia tego pyłu powoduje wzrost liczby zgonów z powodu chorób układu oddechowego i krążenia oraz wzrost ryzyka nagłych przypadków wymagających hospitalizacji (nasilenie astmy, ostra reakcja układu oddechowego, osłabienie czynności płuc).

Przydatne linki:

www.plasticeurope.pl

www.misja-emisja.pl

www.niskaemisja.pl

www.waznamisjazdrowaemisja.pl/niska-emisja-wysoki-poziom-zagrozenia

Burmistrz Gminy i Miasta Witkowo informuje, że zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250 ze zm.) gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zgłoszenie do ewidencji zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe i przydomowych oczyszczalni ścieków (rtf)

W dniu 27 marca 2013 roku Rada Miejska w Witkowie podjęła uchwałę Nr XXIV/242/2013 w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy i Miasta Witkowo (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 5 kwietnia 2013r. poz. 2645). 

W związku z powyższym osoby fizyczne i prawne, wspólnoty mieszkaniowe, użytkownicy wieczyści oraz przedsiębiorcy na terenie Gminy i Miasta Witkowo, mogą ubiegać się o dofinansowanie do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, które obejmuje częściowy zwrot wydatków poniesionych na zakup lub zakup i montaż przydomowych oczyszczalni ścieków.

Dofinansowaniu do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków podlegały będą inwestycje realizowane na terenie, na którym nie istnieje, nie jest projektowana lub nie jest planowana budowa sieci kanalizacji sanitarnej, w przypadku, gdy nie ma możliwości technicznego podłączenia do istniejącej, projektowanej lub planowanej sieci kanalizacji sanitarnej, a także, gdy podłączenie do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej jest ekonomicznie nieuzasadnione. 

Dofinansowaniu nie podlegają przydomowe oczyszczalnie ścieków zlokalizowane na terenach, na których istnieje możliwość techniczna przyłączenia nieruchomości do istniejącej lub projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej, koszty zakupów pojedynczych elementów (urządzeń) składających się na przydomową oczyszczalnię ścieków, koszty robocizny wykonane we własnym zakresie przez Wnioskodawcę oraz koszty sporządzonej dokumentacji przedsięwzięcia.

Regulamin dofinansowania do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz druki wniosków dostępne są w tut. Urzędzie, pok. nr 15 oraz na stronie internetowej Urzędu www.witkowo.pl w zakładce Ochrona środowiska. Wnioski w powyższej sprawie wraz z tytułem prawnym do nieruchomości oraz pozostałymi wymaganymi załącznikami określonymi w w/w Regulaminie, należy składać do 31 października każdego roku w tut. Urzędzie.

Wszelkie informacje w powyższej sprawie udzielane są w Urzędzie Gminy i Miasta w Witkowie, pok. Nr 15, inspektor ds. ochrony środowiska i gospodarki wodnej, nr tel. (61) 477 81 94 w. 13.

W dniu 14 maja 2002 r. Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej przyjęła "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski". Program ten powstał w wyniku:

  • przyjęcia przez Sejm RP Rezolucji z dnia 19 czerwca 1997r. w sprawie programu wycofywania azbestu z gospodarki (M. P. Nr 38, poz. 373), w której Rada Ministrów została zobowiązana do opracowania m. in. programu zmierzającego do wycofywania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski,
  • realizacji ustawy z dnia 19 czerwca 1997r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest oraz odpowiednich przepisów wykonawczych do tej ustawy,
  • potrzeby oczyszczania kraju z azbestu oraz wyrobów zawierających ten surowiec.

Podstawowymi celami "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski" są oczyszczenie terytorium Polski z azbestu, usunięcie stosowanych od wielu lat wyrobów zawierających azbest, wyeliminowanie spowodowanych azbestem negatywnych skutków zdrowotnych u mieszkańców Polski, sukcesywna likwidacja oddziaływania azbestu na środowisko i doprowadzenie w określonym czasie do spełnienia wymogów ochrony środowiska oraz stworzenie odpowiednich warunków do wdrożenia przepisów prawnych oraz norm postępowania z wyrobami zawierającymi azbest stosowanych w Unii Europejskiej.

Azbest jest nazwą handlową sześciu różnych minerałów z grupy serpentynów i amfiboli występujących w postaci włóknistych skupień. Pod względem chemicznym azbest to uwodnione krzemianami magnezu, żelaza, wapnia i sodu. Azbest jest materiałem praktycznie
niezniszczalnym, ponieważ nie ulega degradacji biologicznej, ani termicznej, dlatego po wprowadzeniu go do środowiska może pozostawać tam przez setki lat.

Azbest jest znany od kilku tysięcy lat, ale szerokie zastosowanie uzyskał w ostatnich stu latach. Służył do produkcji wyrobów budowlanych, przede wszystkim płyt dachowych i elewacyjnych, powszechnie znanych jako eternit, rur oraz materiałów izolacyjnych.

Trwałość płyt azbestowo - cementowych szacuje się na ok. 30 lat, natomiast okres eksploatacji innych wyrobów jest z reguły krótszy. Korodujące wyroby zawierające azbest uwalniają pył azbestowy, który wnikając do organizmu wywołuje poważne choroby układuoddechowego. Azbest ma właściwości rakotwórcze i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. W związku z tym powstało wiele regulacji prawnych zakazujących stosowania i produkcji wyrobów zawierających ten minerał, a także nakazujących usunięcie wyrobów już istniejących, m.in. ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 1998r. Nr 101, poz. 628 z późn. zm.). Ważne jest jak najszybsze wyeliminowanie wszystkich produktów zawierających azbest, które występują na terenie Polski.

Przeprowadzane badania naukowe oraz liczne doświadczenia w użytkowaniu płyt wytwarzanych powszechnie stosowaną, tzw. mokrą metodą produkcji (metodą Hatscheka), wskazują, że prawidłowo położone i zamontowane płyty, pomalowane farbą akrylową oraz
konserwowane, co 5 - 7 lat praktycznie mogą być użytkowane ponad 30 lat. Stąd terminem docelowym realizacji programu jest 31 grudnia 2032r. Przy założonym okresie usuwania do roku 2032 wiele z tych wyrobów przekroczy wszelkie normy i granice bezpiecznego
użytkowania. Dlatego też istotne jest ustalenie kolejności usuwania wyrobów zawierających azbest (stopnia pilności usuwania - zał. nr 1).

Gmina i Miasto Witkowo od 2008 roku przystąpiło do krajowego "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski".

Program ten nakłada na gminy następujące zadania:

  • uwzględnienie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest w gminnych planach gospodarki odpadami,
  • współpracę z lokalnymi mediami celem rozpowszechniania informacji dotyczących zagrożeń powodowanych przez azbest oraz wyroby z azbestem,
  • przygotowywanie wykazów obiektów zawierających azbest oraz rejonów występującego narażenia na ekspozycję azbestu,
  • przygotowywanie rocznych sprawozdań finansowych z realizacji zadań "Programu".

W celu realizacji krajowego programu opracowany został "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy i Miasta Witkowo".

Ministerstwo Gospodarki, w związku ze zmianami gospodarczymi i społecznymi, które nastąpiły po przyjęciu "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski", zaproponowało ustanowienie wieloletniego programu pod
nazwą "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2008-2032" (POKA), który jest kontynuacją krajowego programu. Projekt dokumentu, zawierający propozycję wielu nowych działań, poddawany jest obecnie konsultacjom społecznym. "POKA" utrzymuje cele i
aktualizuje zadania zawarte w Programie przyjętym przez Sejm RP w 2002 roku.

Celem nadrzędnym i długoterminowym "Programu usuwania azbestu i wyrobówzawierających azbest na terenie Gminy i Miasta Witkowo" jest:

  • oczyszczenie obszaru Gminy i Miasta z azbestu oraz wyrobów zawierających azbest,
  • wyeliminowanie negatywnych skutków zdrowotnych u mieszkańców Gminy i Miasta spowodowanych azbestem oraz ustalenie koniecznych do tego uwarunkowań,
  • sukcesywna likwidacja oddziaływania azbestu na środowisko i doprowadzenie, w określonym przedziale czasowym, do spełnienia wymogów ochrony środowiska,
  • stworzenie odpowiednich warunków do wdrożenia przepisów prawnych oraz norm postępowania z wyrobami zawierającymi azbest.

Ogólnym zadaniem "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy i Miasta Witkowo" jest określenie warunków organizacyjnych i finansowych sukcesywnego usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest.

"Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy i Miasta Witkowo" stanowi element i uzupełnienie w zakresie odpadów azbestowych "Planu gospodarki odpadami Gminy i Miasta Witkowo", który obejmuje całościowo problematykę
odpadów na terenie gminy.

W programie zawarto:

  • charakterystykę, zastosowanie, występowanie i szkodliwość azbestu i wyrobów zawierających azbest,
  • szacunkową ilość wyrobów zawierających azbest oraz ich rozmieszczenie na terenie Gminy i Miasta Witkowo,
  • szacunkowe koszty usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest (płyt azbestowo - cementowych) na terenie Gminy i Miasta Witkowo,
  • zasady udzielania pomocy finansowej mieszkańcom w realizacji programu oraz inne źródła finansowania usuwania wyrobów azbestowych.

Gmina i Miasto Witkowo zakłada usunięcie azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy i Miasta do 31 grudnia 2032 roku.

Wersja elektroniczna Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy i Miasta Witkowo na lata 2019-2032 do pobrania.

ZASADY USUWANIA DRZEW PO NOWELIZACJI USTAWY O OCHRONIE PRZYRODY

 Od 16 czerwca 2017 r. nastąpiły zmiany w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm.) dotyczące zasad usuwania drzew rosnących na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych.

Osoby fizyczne będące właścicielami nieruchomości, na których nie jest prowadzona działalność gospodarcza, są obowiązane zgłosić do organu ochrony przyrody (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) zamiar usunięcia drzew. Zgłoszenie to dotyczy wszystkich gatunków drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm przekraczają:

  1. 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
  2. 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej, platanu klonolistnego,
  3. 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Po przyjęciu zgłoszenia nastąpią oględziny drzew przeznaczonych do usunięcia w terminie 21 dni od dnia ich zgłoszenia. Z oględzin sporządzony będzie protokół. W terminie 14 dni od oględzin organ ochrony przyrody może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw usunięcia drzew. Jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie, właściciel nieruchomości może usunąć drzewa. W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy należy ponownie dokonać zgłoszenia. Usunięcie drzew bez stosownego zgłoszenia lub przed dokonaniem oględzin przez organ, a także w przypadku sprzeciwu organu skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.

Organ może wnieść sprzeciw, gdy lokalizacja drzewa znajduję się:

-   na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,

- na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

-   na terenach objętych formami ochrony przyrody.

Sprzeciw usunięcia drzew może być wniesiony także w przypadku spełnienia przez drzewo kryteriów uznania drzewa za pomniki przyrody.

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

Pozostałe podmioty (m.in. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, przedsiębiorcy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe) mają dalej obowiązek uzyskiwania zezwolenia na usunięcie drzew, których obwody pni mierzonych na wysokości 5 cm od gruntu (a nie jak wcześniej na wysokości 130 cm) przekraczają obwody pni wymienione powyżej.

Szczegółowe informacje na temat zmian przedmiotowych przepisów można uzyskać w Rozdziale 4. Ochrona terenów zieleni i zadrzewień ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm.) oraz w Urzędzie Gminy i Miasta w Witkowie, pok. Nr 15, nr tel. (61) 477 81 94 w. 13.